31. 8. 2021

Počítačová vize do budoucna

Moje vize počítačů a videoher v budoucnosti.

Hlavně budu věštit budoucnost her, což se vlastně slije dohromady se vším. Teď máme výkonné počítače, na kterých trvá první spuštění přehrávače videí 15 vteřin (VLC), ale to je jiná věc. Výkonné počítače zkrátka máme a díky tomu dosáhly počítačové hry na své maximum. Můžete namítnout, že ve 4K rozlišení a při raytracingu stejně nestíhají a i bez toho jsou vidět nedokonalosti, jako že například v otevřeném světě v dálce mizí auta, nebo doskakují nějaké detaily atd. To je pravda, ale to je naprostá maličkost, která kdyby tam nebyla, tak se vlastně nic neděje, pokud zrovna tyhle nedokonalosti nehledáte. Takže dál už v tomto směru jít nelze.

Je to vidět i na tom, že zařídit nemizející auta v dálce ve finále vůbec nijak nezvedne hodnotu hry, ani nezvýší jejich prodeje. Proto je tu například ten ošizený raytracing, u kterého nikdo z normálních hráčů nerozpozná, jestli je zapnutý nebo není a jediné co o tom hráči vědí je to, že to dělá lepší odlesky v kalužích. Tomu říkám fakt přidaná hodnota. Ale já to samozřejmě chápu, když už se nemůže jít dál, tak se vymyslí raytracing, lidem se řekne, že je to s ním nejlepší a lidi to kupují, i když rozdíl nevidí, jen mají ten pocit, že je to nejlepší. A ano, asi je. Ale je to asi tak jako kdyby vám někdo ve vašem autě zvýšil výkon o 5 koní. Ano, je to silnější, jede to líp, ale kdybyste to nevěděli, tak to nepoznáte.

Takže i kdyby se dál zdvojnásoboval výkon počítačů každých 18 měsíců (jako že nebude a co víc, zastaví se), tak v současných hrách stejně není kam jít. Grafika už teď dokáže být dokonalá a nedokonalosti budou pořád nedokonalé a většinou ani nezávisí na výkonu počítače. Jediné, co by to přineslo, je snazší/rychlejší vývoj her, protože se nebude muset tak moc optimalizovat. Co bude tedy dál?

Budoucnost je umělá inteligence (AI). Už teď se používá DSR AI na zlepšení obrazu her. Protože vypočítat obraz ve 4K je hodně náročné a textury s vysokým rozlišením zabírají moc paměti, je lepší vše zobrazit v nižším rozlišení a nechat AI aby z už hotového obrázku udělala obrázek s vyšším rozlišením. Stojí to jen nějaký ten výkon a AI, která to umí. Jinak nic. Jen to vezme obrázek (snímek ze hry) a vylepší ho to. A je téměř jedno, jestli je na obrázku cihla, nebo tisíc detailních stromů.

Ale tohle samozřejmě pouze zvyšuje kvalitu obrazu. Respektive dělá lepší grafiku. Díky nižšímu rozlišení hry si vývojáři mohou dovolit nacpat toho do hry více, jenže to už tady všechno bylo. V Hitmanovi máte stovky lidí okolo sebe, v zombie hře (kterou jsem nehrál, a tak neznám její jméno) je stovky zombií, které můžete přejíždět buldozerem, takže co tohle vlastně vyřeší? Budeme tam mít 200 lidí a zombií? 500? To je nesmysl, k ničemu by to nebylo a ani by se na tu obrazovku nevešli. Čili dnešní DSR zlepšuje kvalitu/rozlišení obrazu a šetří výkon. To není nic, co hry někam extrémně posune. 

Podle mne se budeme plácat ve hrách u tohoto stropu, který je tu dnes nastaven, protože dál už jít nejde a když ano, tak výhody budou tak malé a náročné, že se nevyplatí. Díky tomu už nebude mít žádný smysl vyrábět další generaci herních konzolí, které budou "ještě rychlejší". Protože rozdíl mezi hrami na různé generace nebude pro normálního člověka viditelný. Vyrábět další generaci bude mít smysl jen tehdy, když bude mít nějaké hardwarové vychytávky, nebo bude mít exkluzivní hry, což se ale zřejmě už nestane.

Budoucnost

Jak to tedy bude pokračovat, když už teď jsme na vrcholu s výkonem a potřebami? Začne se využívat umělá inteligence pro vývoj her. Nejdříve pomalu, například bude sama generovat levely do her. Vývojář jí zadá parametry, jak chce aby level vypadal, jak byl velký, členitý, obtížný a ona ho vygeneruje. Vývojář už potom jen rozmístí po mapě nějaké dekorace, bedny, stromy, vyladí to, když AI umístí něco nesmyslně, nelogicky nebo nehezky a bude hotový level.

Vylepšovat se to bude tím směrem, že vývojář bude zadávat méně údajů a opravovat méně vygenerovaných věcí a to dojde až tak daleko, že nebude ani vyrábět assety (bedny, stromy, postavy, zbraně, zvuky...), ale vše bude generovat AI. Mimochodem, Unreal Engine se už teď snaží eliminovat související části vývoje jako je tvorba realisticky vypadajících postav a tvorba zvuků - takže se začíná chvět větev pod grafiky, kteří umí tvořit postavy a pracují na nich měsíce a pod zvukaři, kteří běhají po světě a nahrávají všechny existující zvuky - jednou to už nikdo dělat nebude.

Nakonec AI vygeneruje kompletní hru. Vývojář si zadá pouze základní vstupní parametry, že chce sci-fi hru ve vesmíru, s vetřelci, FPS, aby tam bylo obchodování se zbožím, hlavní příběh měl 3 linie a 10 konců, hrálo se za chlapa, ženskou nebo psa a hra trvala průměrně 20 hodin. Samozřejmě těch nastavení by tam bylo mnohem více. Ve výsledku by byla hra vymyšlena díky AI a byla kompletně hotová.

Ze začátku budou vygenerované hry vypadat strašně a budou mít chyby, ale to se bude stále zlepšovat, až budou dokonalé a ani vývojář vlastně nebude vědět, co se ve hře bude odehrávat - například v příběhu. Díky tomu vzniknou kauzy o tom, že někde uvnitř hry bude vygenerované něco, co je nelegální a přijde se na to až díky tomu, že to hráči budou hrát. Takové hry budou staženy z prodeje a dané problematické pasáže (třeba hailování, které AI nevinně vymyslí) se budou ručně opravovat a bude i snaha o to, naučit AI to, co nemá vymýšlet a co se nesmí. Politici budou chtít zakazovat používání AI bez kontroly, aby za daný výsledek vždycky někdo nesl odpovědnost. Ale v tak komplexních věcech to možné nebude, což ale neznamená, že se takový zákon nepřijme. Zákony vznikají tak, že se něco zakáže, nebo přikáže a občane poraď si jak. Že to nejde, to autory zákonů nezajímá.

Jelikož vygenerování hry bude snadné a bude na to stačit jeden člověk, herní studia začnou propouštět stovky lidí, až tam zůstane jen pár vývojářů, designérů a testerů. Tedy velikost dnešního mini indie studia. A ti vývojáři budou hlavně rozvíjet tu AI, než aby dělali na samotných hrách.

Každé studio si bude hlídat svůj program pro generování her a to tak dlouho, dokud někdo neudělá free a potom i opensource řešení. Poté budou mít firmy snahu prodávat licence na použití jejich generátoru s limitem vygenerovaných her. Nakonec budou tyto generátory nabízet zdarma všem a budou se je snažit monetizovat jiným způsobem.

Jelikož generování her bude čím dál kvalitnější, že se na výslednou hru už nebude muset prakticky vůbec sáhnout, budou všichni generovat ohromné množství her a celý trh se tak přehltí tak, že už nikdo nebude chtít za žádnou hru zaplatit ani korunu a nikdo nebude hledat žádnou konkrétní hru. Nových her bude každý rok miliardy a bude to podobné, jako když si teď chcete zahrát nějakou hru na mobilu - kliknete na požadovanou kategorii, potom na ikonku, která vás zaujala nejvíce, zahrajete si hru, smažete a navždy na ni zapomenete a už ji ani znovu nenajdete, i kdybyste chtěli.

Vzniknou vykukové, kteří zautomatizují generátory her a budou hry vydávat automaticky a z miliard her udělají biliardy her, aniž by museli hnout prstem. Hry se budou samy generovat a zveřejňovat. Zprvu sice půjde od pohledu poznat, co bylo vygenerováno a co ještě vyrobeno člověkem, ale potom už jen tak, že si to skutečně někdo zahraje a najde specifické poznávací znaky a nakonec to už nepůjde poznat vůbec.

Všechny hry budou zdarma, budou obsahovat reklamy a půjde maximálně zaplatit za jejich odstranění, jako je to teď u mobilů. Jenže proč by někdo platil za odstranění reklam, když si bude moct sám stáhnout generátor a vygenerovat hru bez reklam. Protože bude líný a nebude to umět a ani už nebude vědět, že reklama ve hře vlastně být nemá, bude to brát jako samozřejmost. I přesto, že bude vznikat tak ohromné množství her bez reklam, stejně reklamy z her nevymizí a spousta lidí bude chrlit hry jen proto, že si někdy někdo takovou hru spustí a zobrazí mu to reklamu. V tak ohromném množství her bude ale výdělek tak rozmělněný mezi všechny vývojáře, že to nebude mít vůbec význam dělat. Když za den vznikne milion her, těžko může někdo čekat, že zrovna tu jeho někdo někde spustí. 

AI ale bude hrát i jinou roli a to simulaci hraní. Když bude her tolik, že vaší hru nikdy nikdo hrát nebude, ani jednou za celý život, a tedy se nikomu reklama ve hře nezobrazí, využije se AI aby sama hrála hry a tvářila se jako člověk. Vzniknou farmy s AI, které budou hrát hry jen kvůli tomu, aby se zobrazovaly reklamy a daný vývojář získal peníze. Dospěje to k tomu, že tenhle druh reklam úplně vymizí a všechny hry budou zdarma a bez reklam, protože nikdo nebude platit za zobrazení reklam, které si nezobrazí potenciální zákazník, ale nějaká počítačová AI. Mimochodem, vymizí i všechny běžné reklamy například z webů a podobně, protože jejich zobrazení bude možné obcházet díky farmám s AI, kde nebude poznat, jestli je to AI nebo skutečný člověk.

Do této chvíle budou ty velké hry stále nabírat na velikosti v úložných prostorech a velikost 1 TB nebude problém. Na druhou stranu to bude problém pro lidi, aby si taková kvanta dat stahovali (rychlost internetu se také zastaví na svém maximu, které se nejspíš nebude výrazně lišit od toho dnešního), ale půjde to použít pro marketing a hry budou často rozdělené na více částí, které se budou při postupu hry dotahávat, protože čekat dny, než se stáhne jedna hra a potom ji hrát hodinu, není úplně ideální, nemluvě o vytíženosti serverů poskytovatelů souborů s hrami.

Poté, co zkolabuje kompletní herní trh a zbydou jen skutečné indie hry a speciální projekty, které budou takové, jaké je přesně člověk chce vyrobit a ne takové, jaké vyrobí AI, byť budou horší, se přesune lidstvo do další éry.

Generátory her začnou fungovat za běhu. Do teď vygenerovaly hru a ta se musela spustit u hráče. Změna bude v tom, že už nebudou biliardy her k dispozici, ale postupně budou k dispozici jen tyto generátory, které nebudou obsahovat žádnou hru, ale danou hru budou generovat v okamžiku, kdy ji hráč hraje. Jen si opět navolí, jak by hra měla vypadat atd., spustí ji a generátor ji bude generovat v ten okamžik. Takže například hráč bude stát v místnosti s dveřmi, ale za dveřmi zatím nic nebude - to se vygeneruje až když je otevře. S čím přichází problém s historií hry - jelikož se vše bude generovat jak hráč půjde, a zapomínat jak hráč z místa odejde dost daleko, nebude snadné se už stejným způsobem vrátit a nalézt tam vše, jak to tam nechal, protože to bude AI muset znovu vygenerovat a tentokrát to určitě vygeneruje jinak. V tom případě se nebude moct ze začátku vracet a později si hra bude ukládat pomocné informace pro AI, aby bylo možné vygenerovat zpětně stejně to, co už jednou vygenerované bylo. Ale bude více způsobů. Jednou se budou generovat celé levely, některé procedurálně, takže se vždy vygenerují stejně, jindy unikátně, takže pokaždé budou jiné a jindy s možností jít jen dopředu atd. Určitě někoho napadne, že to už tu máme, spousta rougelike her takhle generuje levely - ale dnes se takhle pouze sestavují levely z přednastavených assetů. V budoucnu se bude generovat vše - samotné assety, zvuky, hudba, samotná hratelnost, mechanismy, příběh - všechno. Konečně se lidé dočkají toho, že každá hra bude mít dabing v jejich jazyce.

A tohle je bod, kdy se z terabytových her začnou stávat zpátky megabytové hry, jelikož nebudou obsahovat žádné assety, hudbu, obrázky, nic, bude to jen samotný generátor. 

Díky tomuto řešení bude mít hráč v počítači jeden generátor, pomocí něhož bude moct hrát miliardy různých her a nikdy už nebude potřebovat nic jiného. Generátory se budou prodávat od různých společností formou předplatného. Každá společnost se bude snažit, aby jejich generátor uměl vyrábět hry lépe. Normální komerční výroba her nebude existovat, kromě jednotlivců, které bude bavit hry vyrábět, ale nikdy už na tom nebudou moct vydělat.

Vývoj se posune ale ještě dál a hráči už nebudou potřebovat generátory nijak nastavovat. Pomocí dálkového skenování hráče se AI sama dozví, co se hráči líbí, nelíbí, co vlastně chce a jakou hru má generovat. Když zjistí, že se hráč nudí, začne mu generovat takovou hru, aby se nudit přestal. Když se hráči nebude něco líbit, začne to napravovat tak, aby se mu obsah hry líbil - a to jen pokud to nedokáže už automaticky dopředu předvídat a tak by k nudě a negativním pocitům nikdy ani nedošlo.

Hry přestanou existovat a zůstane jen tento "generátor", který bude generovat hry přímo na míru danému hráči. Nikdy tedy nepůjde hrát stejnou hru dvakrát. Dneska řekneme kamarádovi "zahraj si tuhle hru, ta je super". Proč byste to ale říkali, když on si spustí generátor a bude tam mít takovou hru, která bude ještě víc super, přímo jemu na míru? Už se nebude říkat "jdu si zahrát hru Doom", ale jen "jdu si zahrát hru". Už nebude třeba roky čekat na to, až nějaké studio vydá hru, hráč si ji koupí a bude doufat, že bude fungovat tak jak on chce, že bude dlouhá jak chce, obtížná jak chce a že tam půjde dělat to co on chce. Protože to bude moct mít přesně tak, jak on chce a hned. 

Bude zajímavé sledovat to, co lidé hrají a o to více bude populární streamování her (ano, steamování her tu bude pořád). Dnes když někdo streamuje hru, může ovlivnit její průchod, ale ta hra je vždy stejná. Kdežto sledování streamování her, které nikdy nejsou stejné a každý streamer hraje hru jinou, podle toho, co mu dělá dobře, to bude mnohonásobně zajímavější a také to bude často způsobovat bany, na což zareagují tvůrci generátorů a přidají tam bezpečnou funkci pro generování her pro streamy, kde se nemůže generovat všechno, co se streamerovi líbí. Zároveň to o streamerech bude vypovídat mnohem více a to až tak moc, že tolik na sebe nebudou chtít prozrazovat a spousta z nich bude generátory dobrovolně omezovat (nebo vypínat senzor pocitů), protože by se jim ve hře mohlo vygenerovat něco, co by nechtěli aby ostatní viděli. Na druhou stranu, vzniknou i streameři, kteří nic omezovat nebudou a právě na tom si založí byznys.

To samé, co se stane s herním trhem, se stane i s hudebním a filmovým trhem. S hudebním pravděpodobně nejdříve. Generátory budou generovat hudbu tak, aby se vám co nejvíce líbila v daném okamžiku. Zapnete ji a bude hrát to, co zrovna chcete. Žádné rádio, kde vám cpou co se vám nelíbí, žádné písničky, na které zrovna nemáte náladu. Tak dlouhé, tak hlasité a takový žánr, jaký zrovna nejvíce přivítáte. 

A film je vlastně to samé. Nebude třeba hledat hry, písničky ani filmy. Zapnete generátor, pustí se originální film jen pro vás a je to. Nakonec ani nebude rozdíl mezi hrou a filmem, jen že film se bude "hrát" sám.

Velikou výhodou hlavně filmů, ale i písniček bude to, že generátory budou moct vytvořit obsah i takový, který by už nebyl možný. Díky naučení se na starých záznamech budou moct tvořit filmy s již nežijícími herci. Pokud nějaký seriál šel kvalitativně do kopru, bude možné si nechat promítnout třeba dalších milion dílů, které budou naprosto skvělé. Nestačí vám tři řady Star Trek TOS? Budete mít další. Seriál Firefly měl jen jednu sérii a chcete víc se stejnými herci a stejně starými herci? Není problém. Arnie vyplýtval 10 let života na politiku, místo toho aby točil filmy? Nevadí, můžete mít milion filmů s Arniem, které budou všechny naprosto skvělé. A ještě budou moct být interaktivní a můžete mu pomoct střílet.

S filmy bude mít hodně společného i to, že si budete moct popovídat s již nežijícími lidmi a to i například s rodinými příslušníky. Bude pro to ale nutné, aby se nechali naskenovat ještě za života a absolvovat dlouhý dotazník a různé zkoušky. Z toho všechno vznikne balík dat, který bude obsahovat vzhled člověka, včetně jeho pohybů, jeho hlas a i jeho uvažování. Následně bude stačit, aby si člověk spustil generátor, vložil data daného člověka a poté se s ním bude moct bavit, radit se s ním, jako by byl živý. 

Tyto skeny bude pořizovat mnoho společností a to už předem, ještě než bude možné vůbec komunikaci s takto naskenovaným člověkem uskutečnit. Nebude se ale v takových případech jednat o rodinné příslušníky, ale spíše o prezidenty, celebrity a podobné lidi, které zná každý. Protože pokud by si člověk naskenoval svého psa, tak než by technologie dospěla do fáze, kdy si s ním bude moc zase pohrát (byť jen nepřímo na displeji), tak by stejně zatím umřel stářím a daný sken by už nikoho nezajímal. Ale to, že se teď naskenuje prezident a za padesát let s ním bude možné mluvit, by někoho zajímat mohlo. Jakmile se ale tato technologie stane okamžitě dostupnou, klesnou ceny skenů na minimum a většina lidí bude skenovat celou rodinu a své známé, někdy i několikrát za život a v extrémních případech i každý rok. Díky tomu vznikne i zajímavá příležitost, naskenovat sám sebe a potom sám se sebou promluvit.

Protože půjde cokoliv "nafilmovat" a to i ze záhrobí, budou se samozřejmě šířit fake záznamy. Jak kterákoliv známá postava dělá a říká cokoliv. Politici budou chtít proto všechno toto zakazovat, ale jako obvykle, zakázat lze všechno, ale dokázat aby se to dodržovalo, to nejde. Ve výsledku z toho nakonec vyjde pozitivní věc a to ta, že všichni si budou vědomi, že všechno může být fake. A tedy nebudou slepě věřit ničemu, co nebude pocházet z oficiálních zdrojů. Dneska když se objeví meme, kde je napsáno, jak Werich říká, že by zakázal internet, tak tomu lidé věří. V budoucnu se bude těchto fake news takové množství a v dokonalé kvalitě, že proti tomu nepůjde bojovat a jediné řešení bude, pokládat vše už předem za fake. Stejně tak bezpečnostní kamery a odposlechy budou muset být zapečetěné, aby se záznamem nemohl nikdo manipulovat a aby se dal brát jako alespoň nějaký důkaz.

Už dnes se stalo, že někdo vyrobil AI, která vezme fotku s člověkem a svlékne mu oblečení. Samozřejmě že ho nesvlékne, jen reálně "přimaluje" cizí nahé partie tak, aby to vypadalo reálně. Poté, co takhle lidé začali svlékat celebrity to autoři radši zrušili. Ovšem tím se to nevyřeší. Za čas to udělají další lidé, dají k dispozici zdrojové kódy a už to nikdy nikdo nezastaví, takže všichni budou na internetu nazí.

Úplně tedy zmizí herní trh, filmový trh a hudební trh. Televizní vysílání skončí, chvíli se bude snažit udržet se ještě díky živým přenosům a zpravodajství, ale nakonec ztratí tolik publika, že přestane mít význam. Zmizí webové magazíny, nebude co hodnotit ani recenzovat, vše bude vytvořeno na míru uživateli. Co naopak přetrvá, budou retro weby (které se ovšem zakonzervují, protože časem už budou obsahovat všechno retro) a vzniknou indie magazíny (které se budou v malé míře stále zabývat lidskou tvorbou, která získá na kvalitě, protože nebude vůbec možné, dělat takové věci pro peníze jako dnes a tak se tomu bude věnovat opravdu jen ten, kdo to chce dělat jen proto, že chce, nebo že mu to zaplatí crowdfunding). Otázka je, jestli bude zájem takové hry hrát, když to bude vždy horší, než hra z generátoru. Retro je a zůstane pořád stejné ačkoliv si mnozí myslí, že rok, kdy se ještě daná věc dá považovat za retro, se s časem posunuje (Red Dead Redemption 2 nebude retro ani za tisíc let). Dnešní hry, získají nějakou novou kategorii, třeba newtro. Budou to hry, které ještě vytvářeli lidé.

Ve finále se generátory her, filmů, hudby a televize spojí v jeden celek. Bude to vypadat tak, že tenhle zábavní přístroj vše nahradí. Uživatel ho zapne, vybere si co chce dělat a to se mu bude okamžitě generovat tak, aby z toho měl nejlepší požitek. 

To je tedy moje věštba budoucnosti počítačových her a podobných odvětví v roce 2021. Já jen doufám, že se to pohne brzy, protože bych chtěl vidět druhou řadu seriálu Firefly ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat