13. 12. 2017

Hra: The Elder Scrolls Online

Marně hledám RPG hru, která mne bude bavit a tak jsem si řekl, že vyzkouším TESO, o kterým samozřejmě všichni básní. Jak to dopadlo? No jak asi?

Před koupí hry se chci podívat, jak hra vypadá a jak se hraje. NIKDE nenajdu byť jen jediný screenshot aktuálně ze hry (a o videu už ani nemluvím). Všude najdu buďto koncepty nebo screenshoty filmových záběrů, možná ze hry. Ve videích jsou jen efektní souboje a animace - ale jak vypadá hra, to mi nikde nikdo neukáže. Proč taky, vždyť prodávají hru, tak je zbytečné ukazovat jak vypadá - tak asi uvažují, nebo fakt nevím.

Musel jsem jít tedy na youtube, tam si najít nějaký letsplay od nějakého uječeného letsplayera a tam to chvíli přežít. Naštěstí jsem našel někoho normálního, který vysvětloval deset důvodů, proč je ta hra nejlepší. Díky bohu jsem konečně objevil to, jak ta hra při hraní vypadá. Úspěch. A co jsem tedy uviděl - shluky hráčů a nepřátel, mlátící se hlava nehlava, sesílání kouzel atd. To mne moc neoslovilo, takže koukám na ostatní věci, ukazatele všude možně jsou jako ze Skyrimu, to se mi nelíbí, inventář jen jako seznam položek, nepřehledné, ošklivé a samozřejmě tuny questů.

Šel jsem hledat tedy jiné placené RPG - ideálně MMORPG - hry, jenže bohužel nejsou. Technicky skvělá hra tady chybí. Je tu spousta AAA "RPG" her, s nabušenou grafikou a příběhem, ale k čemu to je, když je to všechno jen pozlátko. Já se chci do hry zažrat a probudit se za půl roku. To tady nejde. Buď je tam důraz na příběh (to si můžu přečíst knížku) nebo na grafiku, která je tam úplně na poslední příčce důležitosti. Kde je ta hratelnost, která mne neustále bude nutit to hrát dál - "nutit" je špatné slovo, lepší je "lákat". Já to nechci hrát týden a pak to odložit a už nehrát. Problém je, že příběh a grafiku lze snadněji prezentovat, ale hratelnost ukázat tak snadno nejde. A tak lidi vyrábí voloviny, pěkné na oko. Zkoušel jsem i sto let starou hru Runescape, o které se dodnes básní a na které mne lákalo to, že měla opravdu ošklivou grafiku - ne protože bych byl masochista, ale protože pokud je populární i přes ošklivou grafiku, tak tam asi bude ta dobrá hratelnost. Bohužel je v té hře 90 % věcí placených, tedy nedostupných a dost nevysvětlené co se jak expí a kde dělá. Takže chvíli jsem to hrál, ale už je to smazané.

Takže jsem se po čase zase dostal k TESO a řekl si, že to zkusím. Tady jsem se rozhodl, že si hru koupím a normálně bych si ji koupil, ale ne. Tak jednoduché ti to, zákazníku, neuděláme. Chci si koupit hru a vidím tam několik verzí, od 270,- kč po něco přes 2000,- kč s různými názvy. Ta nejlevnější byla TESO: Tamriel Unlimited. Co to je? Je to plná verze? Jaký Tamriel Unlimited? Není to jen nějaký dodatek, který bez samotné hry nefunguje? Prostě jsem se to nikde nedočetl, až mi kámoš poradil, že to je fakt ono. Tak jsem to koupil a doufal jsem, že to bude fungovat. Po dvou dnech stahování hru spustím, najede úvodní obrazovka a tam je TESO: Morrowind. ??? Morrowind je nějaký dokoupitelný DLC, ne? Nerozumím. Klikám na start a vyskočí mi okno, ve kterém jsou volby pro update a upgrade hry. Zase nechápu, nemám na co upgradovat, když mám jen základní hru, rozdíl mezi update a upgrade neznám, prostě jen chci spustit to, co jsem dva dny stahoval a hotovo. A až pak jsem si všiml malé poznámky, kterou se to okno prostě zavřelo a pokračovalo se dál. Následně jsem se ještě zasekl na loadingu, který trval tak dlouho, až mne to odhlásilo od serveru za timeout, ale to se po pár restartech vyřešilo.

Hra

Takže co dál? Mám hru, nelíbí se mi UI, nezajímá mne příběh, zajímá mne hratelnost. A tak jsem začal hrát a začal levelovat všelijaké schopnosti a postupovat dál atd. Ve finále jsem zjistil jednu dobrou věc a to, že vyrábění předmětů asi k něčemu konečně je, protože koupit se dají klasicky nepoužitelné a drahé věci bez bonusů a je lepší je najít cestou z nepřátel. Jenže na to, aby se daly vyrábět lepší věci, je asi potřeba pořádně vylevelovat tuhle schopnost a to je peklo. Proto jsem si začal jen tak levelovat hlavně vyrábění jídel, které je mi téměř k ničemu a dá se shrnout do produktů typu zvýšení many, staminy, životů a zrychlení regenerace téhož. Pro vyrábění jídla lze nasbírat hromady ingrediencí, takže neustále nemám místo v inventáři, ale aspoň dokážu levelovat tuhle výrobu, narozdíl například od výroby mečů.

Levelování skillů mi přijde taky nemastné a neslané, lepší skill dělá prakticky stejné zranění jako nevylepšený, jen k tomu přidá nějaký bezvýznamný bonus.

Kolik expů dostanete ke skillům nebo vůbec ke zkušenostem postavy, to není nikde vidět, leda že zajedete do menu a tam se podíváte jak velký kus ukazatele ještě chybí do dalšího levelu, ale když dostanete 200 expů, tak vůbec nemáte tušení, o jaký kus se ukazatel mohl posunout. A to není vše, zase to tam organizoval nějaký maniak, který má na čele vytetováno "čím méně věcí na HUDu, tím lépe", takže na HUDu vidím velký kulový. Ani expy, ani level, prostě nic. Jen pár skillů, kompas a jeden vybraný quest. Ani minimapa tam není.

Takže bušíte do nepřátel a čekáte až se najednou náhodou objeví "next level". Co třeba ukázat progress bar s expy a po každém získání zkušeností ho trochu doplnit, jako má téměř každá free to play hra a tedy si můžete říct "už jsou čtyři hodiny ráno, ale ještě dodělám další level, protože mi zbývá jen malý kousek - a potom už je pět hodin ráno, ale ještě vyrobím dvě polívky, protože se mi vylepší vyrábění jídel a budu moct dělat nová jídla - a potom už je šest hodin....". Ne. K čemu takové věci, lidi by pak tu hru víc hráli a to nechceme.

Je to jedna z mála her, kde ani já sám si nepamatuji, jaký mám momentálně level - protože k tomu abych ho viděl, musím lézt někam do menu.

Ceny věcí jsou obecně zvláštní. Za celou dobu hraní (chybí mi poslední hlavní quest a nikdo mi neřekne, kdy se objeví a i kdyby se objevil, tak to odkliknu tak rychle že se to stejně nedozvím) jsem prodal nejdražší věc za 160 zlaťáků. Jinak maximální cena je 100 - většinou za speciální kradené věci, běžné lepší kradené věci jsou za 40 a vše ostatní za méně. Kde mám vzít 50000,- na koně? Nebo statisíce na nějakou blbost pro vybavení vlastního domu nábytkem?

Když jsme u toho nábytku, je to věc, kterou používat nebudu. Muselo by mi to dávat nějaké bonusy, abych měl náladu to vůbec dělat. Ale potěšilo mne, že si u vendorů můžu koupit i třeba fialové věci, sice za statisíce, ale říkal jsem si, že se časem třeba nějak vydělá. Než jsem si všiml, že všechny tyhle barevné a speciální věci jsou jen blbosti do baráku.

Questy

Ale přesto jsem se něco přiučil. Jak už jsem dříve psal, questy typu "zabij pět krys", považuji za skvělé. Ale doteď jsem přesně nevěděl proč jsou vlastně tak fajn. Teď už to vím. Jsou skvělé protože je naprosto jasné, co máte udělat a co za něj dostanete. Tam totiž vůbec nejde o to, aby ten quest byl tak strašně duchaplný a uvěřitelný. Tam vůbec nejde o ten text. Tam jde o to, že je to úkol, za který dostanete odměnu. Jako když cvičíte psa. Řeknete mu aby si sednul, on to udělá, moc ho to neotravuje a už se těší na ten piškot. A tak to přesně má fungovat. Mám zabít pět krys, není to žádná věda, musím maximálně zjistit kde jsou a jestli jsem dost silný na to, abych je zabil. A pak honem běžím zpátky a těším se na tu odměnu a na to, co s ní udělám. Takže ty tuny textu, které se do questů cpou, jsou úplně zbytečná vata, pokud nejde o nějakou speciální příběhovou hru a to tahle není. Tohle je jen obyčejná placená free to play hra. A když v takovéhle hře uděláte questy tohoto stylu, tak já a dalších několik milionů lidí, je vůbec nebude číst. Jenže jsou založeny právě na tom textu, veškeré úsilí je vloženo do obsahu textů a ta návnada vůbec nekoreluje s tou odměnou na konci. Je to jako byste psovi řekli "sedni (vysvětlili proč), potom oběhni barák (vysvětlili proč), štěkni (vysvětlili proč), hodinu čekej (vysvětlili proč), vyskoč (vysvětlili proč) a pak mu dali půl piškotu a třeba jednou po podrbali za uchem, aby neřekl". Každý rozumný pes by se vám na to vykašlal, protože jeho zajímá jen něco snadného provést, protože za to dostane odměnu.

Čili mne dnes už nezajímá, že nějaký zloduch někde ovládá nějakou zem a já ho mám zabít, někoho osvobodit, cestou farmáři vyhnat brouky z obilí a dostat za to jako odměnu nějakou volovinu, která mi k ničemu není. To je furt dokola a je to NUDA. To už tady bylo milionkrát a když se k tomu napíše o tisíc A4 textu více, tak to nebude lepší, opravdu ne. A poznáte to tak, že vy, nebo jiní hráči, NECHCETE dělat všechny vedlejší questy a někdy ani ty hlavní. Jakmile se tohle stane, tak si vzpomeňte, že jsem měl pravdu.

Kdybych tu pravdu totiž neměl, vyzobali byste všechny vedlejší questy sami od sebe a ještě je vyhledávali, ale ne proto, abyste měli 100 % odehráno, ale protože vás to bavilo a chtěli jste je splnit. Že splněním těch questů získáte něco, co byste jinak neměli. A to se nezařídí tím, že se místo questu typu "zabij pět krys", napíše knížka. To je ještě blbější, než ty krysy. Vývojáři by mezi sebe měli vzít nějakého cvičitele psů a přiučit se.

Takže abych se vrátil k TESO. Po čase jsem zjistil, že ačkoliv jsou questy vyplněny různorodou bohatou vatou, tak žádný nečtu už od začátku a jen běhám a nabírám si questy, které jsou nejblíž a dělám to, co po mne chtějí. Vypadá to různorodě, jednou hasím hořící bedny, jindy zachraňuji zajatce a jindy zase pomáhám v bitvě. Ale když se to oseká jen na ten holý quest bez ničeho, tak je to vždy jen "jdi tam a tam si promluv, nebo zabij, nebo použij" - a tenhle holý quest bude takhle základní vždycky a nepomůže mu vyprávění na deset stránek, kór když na konci dostanu za odměnu propisku s firemním potiskem.

A důvod, proč tedy vlastně v této hře plním questy je vlastně ten, že tam zkrátka není jiný důvod proč tu hru hrát. Kompletace questů mne někam ve hře posouvá a dostávám za to expy. To je dost málo. Levelování všeho, nebo sbírání achievementů je tak skryto, že ani to mne nemotivuje hru hrát a jediné co je tak trochu vidět, že člověk kompletuje, jsou ty questy.

Kradení

V RPG hrách mne vždy bavilo kradení věcí, protože tak si člověk často přišel snadněji k různým věcem a penězům a úplně nejlepší bylo, když šel například zabít prodavač v krámě a hráč mu mohl vybílit celý krámek. Jenže to často nejde a také se to dost špatně potom balancuje, když hráč na začátku hned získá bohatství. Pokud vím, tohle šlo pořádně snad jen ve hře ADOM - ne, nehrajte to, nemá to zvuky ani grafiku, takže nic pro vás.

Já si tady moc nepokradu, protože jak mám plný inventář ingrediencí, tak už se mi tam moc kradených věcí nevejde (jsou označeny jako kradené a neslučují se s normálními, takže zabírají další místo) a páčení zámků truhel je dost nudná věc založená jen na rychlých reakcích a většinou to co uvnitř najdete, stejně není nic moc, ale je aspoň zábavné vyčíhat okamžik, kdy vás nikdo nevidí a pokusit se o to. Jenže, to že vypáčíte nějakou truhlu znamená, že jakmile se na dané místo příště vrátíte, tak truhla je tam znova zamčená a naplněná, což naprosto degraduje celé snažení na nulu a můžete chodit jen sem tam a páčit pořád tu samou truhlu dokola. Stejně tak je to s obsahem krabic, pytlů atd. Jednou je vyberete, odejdete z mapy, přijdete a můžete je vybírat znova. Nesmysl.

Free to play

Je to klasická free to play hra, ovšem není free. Protože všechna DLC a různé bedny s různými věcmi a speciální měnu a pety a mounty atd. si můžete koupit za reálné peníze. Jen za reálné.

Například tajně zabít NPC postavu a možná vykrást krámek (moje oblíbené), dokonce možná jde, ale potřebujete k tomu placené DLC.

Závěrem

Hra se snaží být hodně komplexní, nabízí spoustu věcí, které jdou levelovat, sbírat a dělat a tunu nudných questů. Bohužel vám ty levelovatelné věci nejen že neukáže, ale úmyslně skryje. Možná moje auto taky nabízí tisíc věcí k levelování, jen jsou pod kapotou a já je nevidím.

Perfektní hra by to byla tehdy, když vám vybouchne grafika, počítač zapomene všechny texty a stejně ta hra bude zábavná. To je ale málokterá hra a ani tahle to není.

Já si tam budu ještě chvíli levelovat, jídla vyrábím už pro levely vyšší než mám já a tak je nemůžu ani sníst, ale baví mne to - trochu. Chtěl bych ještě zkusit vyrábět meče, ale to půjde asi tak pomalu, že se na to vykašlu a pak bych chtěl dát poslední quest a ten se mi asi objeví až po dosažení levelu 50 a tak trochu tuším, že toho nedosáhnu, protože ta hromada vatových questů mne ubije.

Žádné komentáře:

Okomentovat