4. 4. 2016

1) PRODEJ DOMU, aneb realitní makléři vůbec neví

A taky mne napadá slovo: lempl.

Očekával bych, že když je tady ohromné množství realitek, tak že díky konkurenci budou jejich služby nadprůměrné, nebo alespoň protože makléři mají z uskutečněných obchodů provize, tak je v jejich zájmu obchody úspěšně dokončit.

Ale to jsem se mýlil!

Moje zkušenosti pramení z toho, co jsem v nedávné době potřeboval:
1) prodat dům
2) sehnat pronájem
3) koupit pozemek

O realitách jsem nevěděl nic a slovo "makléř" jsem znal jen díky tomu, že ségra jako makléř chvíli pracovala. Moje představa byla naprosto naivní: "Oslovím známou realitní kancelář a ta prodá dům. Potom si v inzerátech najdu pronájem a stejně tak pozemek.".

Skončil jsem ale tak, že bych teď mohl dělat makléře sám lépe než 90 % stávajících, vím jak se počítají m2 v patrovém domě, co je to zastavěná a užitná plocha, co jsou to inženýrské sítě, energetický štítek, územní plán, nivelační přístroj, co už nepatří do odhadu nemovitosti a tudíž jako by nebylo, jaký je rozdíl mezi odhadem nemovitosti a znaleckým posudkem, jak na internetu najít katastrální mapu a vlastníky a výměry pozemků včetně zástavních práv a exekucí, jaká daň se kdy platí z prodeje a kdo ji platí, jakou cenu dát při prodeji do inzerátu a jak nafotit fotky atd. atd. atd.

Prodej domu

Vyzkoušeli jsme asi tři nebo čtyři realitní kanceláře během cca dvou let. Našel se jen jeden makléř (Tomáš Prejza), který se snažil opravdu něco pro ten prodej aktivně udělat a přitom s námi jednat jako s lidmi a ne jako pojišťovák.

Jinak to bylo vždy stejné - přijeli, chtěli exkluzivní smlouvu (což se i dá pochopit), nafotili nemovitost a jediné, co je zajímalo, byla snaha o snížení ceny. Potom nabídku vystavili na sreality.cz (a hromadu dalších nezajímavých serverů) s nic neříkajícím krátkým textem a to bylo vše. Když se nic nedělo, chtěli snížit cenu.

Když přišel zájemce, přijeli i oni, ale prakticky jsme zájemce museli provést sami, protože makléři za tu dobu o nemovitosti prakticky nic nevěděli.

To vše za provizi +- 10 % a když si k tomu přičtete 4 % daň státu za nic, tak si můžete zahrát na Večerníčka a rozhazovat statisíce z okna.

Když jsem viděl jejich aktivitu a začal chápat jejich styl práce, který vypadá asi takhle: "Někam jdu, sjednám nenižší cenu, udělám nějaké fotky, něco plácnu do popisku inzerátu, hodím to na sreality.cz a budu čekat až se někdo chytí", tak jsem si řekl, že tohle umím taky.

Inzerát jsem tedy podal sám za sebe, napsal pořádný popisek a dal jsem to na sreality.cz sám. Ano, na ty placené sreality.cz, kde inzerát stojí 60,- kč za den a ještě bez DPH. Do třech měsíců se dům prodal a ještě jsme museli odmítnout další zájemce.

Mimochodem, pro realitku, která inzeruje denně mnoho inzerátů, existují množstevní ceny, takže když inzeruje například 1000 inzerátů, tak jeden inzerát ji vychází na 1,50,- kč. Ano, korunu padesát. Píšu to jen proto, že na nás také makléři zkoušeli různé triky, jak hrozně moc peněz vynakládají za inzerci a proto potřebují tak velké provize. A samozřejmě druhý argument je, že vyřídí všechny papíry - což ovšem nemá cenu statisíců, ale pár tisíc.

Sehnání pronájmu

Tohle bylo samozřejmě mnohem jednodušší, protože si člověk vybírá a kupuje. Nabízení a prodávání je složitější. Komplikovali to jen makléři.

První problém
Zaprvé člověk kroutil hlavou nad tím, jak ty inzeráty vypadají. Na fotkách bytů bordel, oblečení, petlahve atd. Často tam chyběly fotky důležitých věcí jako je třeba koupelna a wc. Naučil jsem se pravidlo, že když tam není vyfocené to, co mne zajímá, je to protože je to ve strašném stavu, takže inzerát šel do vyřazených. Ostatně to platilo i o popisech, pokud tam nebylo uvedeno patro, bylo to v stopadesátém patře bez výtahu. Pokud tam nebylo napsáno, že je to byt v totálně klidném prostředí, stál barák uprostřed dálnice. Pokud tam nebylo napsáno, že v domě nebydlí lidé se psy, z každého bytu řval čokl. Atd.

Takže jsem začal chápat strategii makléřů a naladil se na jejich vlnu. Nevidím fotku toho čeho chci, nebo tam výslovně není napsáno to co požaduji - tak to znamená, že je to přesně tak jak nechci. S tímhle vzorečkem jsem vyfiltroval řadu inzerátů.

Druhý problém
Nevěřili byste, že je možné, že když hledáte byt k bydlení, tak že makléř nepovažuje za důležité vám sdělit, kde ten byt je! A nejen do inzerátu, tam to nepíše nikdo, musíte to vyvěštit z mapy za pomoci detektivních znalostí a při imaginární projekci budoucnosti do pár let starých foto map na internetu (díky za mapy.cz a možnosti chodit po ulicích), ale i když se zeptáte přímo makléře, tak není výjimka, když vám řekne, že vám to neřekne. Musíte se s ním sejít, teprve potom vám ukáže, že ten tichý byt je přímo u hlavní silnice, takže se můžete zase hned rozloučit.

Třetí problém 
Ale úplně nejhorší bylo samotné kontaktování makléřů. Přes léto nečekejte, že vám někdo na inzeráty odpoví. Buď vám řeknou, že jsou na dovolené a že máte počkat, nebo se ozvou až za čtrnáct dní, až se z té dovolené vrátí, ale to už máte dávno pronajatý jiný byt, jako my.

Nebo ještě lepší věc - neozve se vám nikdy nikdo.

Koupě pozemku

Zase procházení inzerátů, které jsou z části šílené. Svůj překladatelský slovník jsem doplnil o:
  • rovinatý pozemek = kopec
  • svažitý pozemek = hora
  • velmi svažitý pozemek = kolmá zeď
  • všechny inženýrské sítě zavedeny = zavedena elektřina a možná vodovod
  • inženýrské sítě v dosahu = elektřina lze napojit v 1km vzdálené vesnici, ostatní sítě nejsou ani tam ("v dosahu" a "na hranici pozemku" je totiž ohromný rozdíl, hlavně v tom, že ČEZ přivádí elektřinu zdarma na pozemek jen do padesáti metrů)
  • klidná část obce = přímo u hlavní silnice a z druhé strany koleje
  • není v záplavové oblasti = v obci byly záplavy
Není nic zvláštního, když na fotkách pozemků jsou klidně vyfocené i úplně jiné pozemky, aby to vypadalo lépe, případně fotky okolí a vůbec ne daného pozemku, protože makléř tam nikdy nebyl.

Když už tam je vyfocené skutečně to, o čem se píše, často ani nepoznáte, kde ten pozemek začíná a končí. Prostě vidíte pole, louky, lesy, křoví, trávu.

Mapky u inzerátů jsou naprosto k ničemu, protože ukazují město, ve kterém pozemek je, ale ne přímo polohu toho pozemku.
Informace, které já jako kupující potřebuji znát, tam nikdy nejsou všechny a vždy chybí číslo pozemku, abych mohl udělat práci za makléře a podívat se, kde pozemek leží a zjistit si, jak to tedy skutečně je s okolím a případně se na něj zajet podívat. A tam teprve zjistím zajímavosti jako bažinu na pozemku, neexistující přístupovou cestu, kravál z nedaleké silnice, pozemek sice jen mírně svažitý ale příjezd k němu po dvěstě metrů dlouhé cestě, kterou autem sotva vyjedu na první rychlostní stupeň, jaký to je krpál atd.

Zato jsou tam často zbytečnosti, jako třeba to, že součástí ceny je i projekt na stavbu domu - kdo asi tak použije cizí projekt? Nebo neustálý balast o tom, jak daleko je nějaké větší město a že je v něm supermarket a doktor? Koho to zajímá? Makléři prostě vůbec netuší, co chce kupující vědět. Samozřejmě, že mne zajímá, kde je město, doktor, pošta atd. ALE - to si můžu já, i kde jaký poloblb, naprosto jednoduše najít na mapě a AŽ poté, co se mi pozemek zalíbí. Nikdy to není obráceně, že bych si řekl, že koupím pozemek tady, protože je blízko autobusová zastávka. Ale věci jako jsou inženýrské sítě, prohrabování cesty od sněhu obcí, internet (ten popisoval jen JEDEN inzerát, ze stovek, na které jsem koukal, ostatní zřejmě nepovažují internet za důležitou věc), nezáplavová oblast, vzdálenost od hlavní silnice nebo kolejí atd. to makléři ve většině případů nepovažují za nutné sdělovat.

A tak musíte psát dotazy na desítky inzerátů, ať vám napíší číslo pozemku a jestli "všechny inženýrské sítě na hranici pozemku" obsahují kanalizaci (samozřejmě že ne). Na to dostanete během týdne polovinu odpovědí a na zbytek odpovědi nikdy nedostanete, buď protože se pozemek už prodal a tak se nikdo neobtěžuje odepsat alespoň větu "Pozemek byl již prodán" a nebo protože pozemek prodat nelze - je v exekuci a makléř to ani nevěděl, přesto ho stále inzeruje i když už to ví a nebo protože - nikdo neví proč vlastně. Na jeden inzerát jsme psali dotaz 3x během tří měsíců a inzerát se stále zobrazuje a stále se nikdo neozývá. Teď si představte, že je ten pozemek váš a nedaří se vám ho prodat, proč asi?


Pozemek jsme hledali hlavně v ústeckém kraji (mimochodem, momentálně čekám na kontaktování od realitky, dovolat se makléři nedá, psal jsem jim v pátek večer, volal v pondělí odpoledne...) a je to docela problém, když se nespokojíte se vším a chcete něco rovnějšího a někde trochu v klidu, bez bažin a bez hrozby záplavy. K prodeji je hodně pozemků a celkem i pěkných, ale když si vyfiltrujete všechny z oblastí, kde kralují cikáni, tak zjistíte, že ceny jsou dvojnásobné a pozemky nevhodné a kopcovité, nebo v kopcích. V Krásné Lípě dávají dokonce pozemky zdarma, ale zaprvé nejsou nic moc a zadruhé to za ty cikány nestojí.

Automaticky jsem tedy přeskakoval všechny inzeráty, které obsahovaly města:
  • Varnsdorf
  • Krásná Lípa
  • Rybniště
  • Horní/Dolní Podluží
  • Kytlice
  • Šluknov
  • Rumburk
  • Jiříkov
  • Staré Křečany
  • Elišky Krásnohorské
  • Boletice

Co mne rozčiluje?

Ten amaterismus, neschopnost a lemplovství. A nevím jak je to možné, vždyť přece makléři chodí na různé školení, tak co je tam školí? Navíc z obchodů mají i provize, tak v čem je problém? Budu rychleji a lépe pracovat = budu mít víc peněz. Ale nefunguje to. Všechno to ukazuje na to, že je jim to prostě jedno. Nějak to splácají, hodí na internet a když se někdo ozve, tak teprve dělají to, co už mělo být hotové. A asi to dostatečně funguje, tak nemají snahu to zlepšovat.

Když mamka odepisovala na jeden inzerát - jak jinak, dotaz na číslo pozemku, ozval se jí makléř druhý den, když chodila po městě. To je mimochodem taky "super" - do všech kontaktních formulářů musíte psát telefon, dokonce z jedné realitky mi odpověděli emailem, že potřebují můj telefon, jinak nemůžou poptávku zpracovat. A makléř se jí ptá, co chce vědět. Mamka samozřejmě nevěděla o který pozemek jde, ale jelikož prakticky jiné emaily nepsala, jen ty s dotazem na číslo pozemku, tak mu zopakovala to, co psala do všech emailů a ať jí pošle to číslo pozemku. Když přišla domů, byla v emailu profesionální odpověď, která obsahovala jedno slovo a to: jméno města, ve kterém pozemek je. A to samozřejmě v inzerátu bylo. Takže když vám ani makléř nedokáže podat smysluplné informace o tom co prodává, tak co to sakra je?

Nebo já volám na inzerát, makléř ochotně mluví, ale sdělí mi, že pozemek je už prodaný, ale že má jiný v nabídce a lze k němu přikoupit i kus dalšího a domluvíme se, že se na něj podívám a uvidíme. Já se na něj podíval a napsal, že bychom možná měli zájem a jak by to vypadalo s tím přikoupením pozemku, jaká by byla cena. A nic. Nikdo už neodpověděl.

A to byla taky jediná výjimka, kdy někdo místo prodaného pozemku nabídl jiný. Jinak se buď vůbec neozvali, nebo jen odepsali "pozemek byl prodán" a nazdar. Žádná snaha ochotně a nevlezle nabídnout místo toho podobný pozemek jinde, nebo cokoliv.

Když jsem si tímhle bordelem procházel, tak jsem měl chutě založit vlastní realitní firmu, která by skutečně dělala to, co se od ní čeká a své práci by rozuměla a dělala ji dobře. A i přes to, že je tady spousta realiek, tedy velká konkurence. Ale myslím si, že je to další odvětví, ve kterém ještě chybí ta moderní, nová, aktivní firma, která k tomu bude přistupovat od základu jinak. Podobně jako u bank je Airbank, u autobusů Student Agency a třeba u kontaktních čoček vasecocky.cz.

Pokračování příště

Sehnání pronájmu jsem tady lehce probral a po vybrání vhodného bytu už nebyl žádný problém. Takže příště budu popisovat, jak proběhlo hledání pozemku.

1 komentář:

  1. Při "velmi svažitý pozemek = kolmá zeď" jsem si prokousl smíchy ret. :D

    OdpovědětVymazat