20. 3. 2016

Jak zničit dobrý seriál

Nedávno jsem se rozhodl relaxovat u různých seriálů a všechny skončily špatně.

Firefly

Jedná se o nejlepší sci-fi seriál všech dob. Ačkoliv jde o spojení westernu se sci-fi, parádně to do sebe zapadá po všech stránkách. A mimochodem – ve vesmíru tam není slyšet zvuk a přesto to tomu vůbec nevadí.

Seriál zničil sám producent, který zcela nesmyslně usoudil, že by se to nikomu nelíbilo a tak po první sérii poslal seriál do kytek.

Krok za Krokem

K tomuhle jsem se stavěl trochu skepticky a navíc tam bude přece předvádět nesmysly komediální postava Cody. Ale po pár dílech jsem zjistil, že Cody je vlastně nejlepší postava z celého seriálu.

Ozvučení je doplněno o hloupý chechtot na pozadí, aby divák poznal, kdy se má vlastně smát. To by zase tolik nevadilo, protože se to dá po chvíli ignorovat, kdyby ovšem do orchestru chechtáků nevybrali i chechtajícího se tupce, který z chechtotu vždy vyčníval a byl poznat. A neskutečně mne rozčiloval. Vyměnili ho až někdy uprostřed všech sérií.

Ve druhé sérii vypustili pár vedlejších postav (dvě ženské), které tam byly sice navíc, ale vůbec ničemu nevadily a naopak byly plusem.

Co ale seriál naprosto potopilo bylo vyhození postavy Cody. To je asi jako když autu seberete jedno kolo a myslíte si, že se to dá něčím jiným nahradit. A nahradit to zkoušeli. Nejdříve se tam odnikud vyskytl Richie, který nebyl nijak vysvětlen a prostě tam byl a dělal naprosté nesmysly, které by se nikdy nemohly stát. Autoři zřejmě viděli, že to nepomohlo, tak potom přidali ještě přiblblého francouze. To bylo ještě horší, tak ho v další sérii zase vyhodili a zkusili tam dodat retardovaného Bleska (měl to být jako vtip na Flashe Gordona) ale toho radši odstranili hned po čtyřech dílech. Nakonec vyhodili i francouze (konečně) a mysleli si, že to zachrání aspoň nové dítě, které se jim narodilo. Nezachránilo, ale naštěstí tam nemělo tolik prostoru aby mne totálně štvalo. Takhle mne štvalo jen krátce.

Neustále měli také potřebu seriál nějak vylepšovat a když to nedokázali jinak, tak alespoň vylepšovali úvodní video s titulky a záběry z jednotlivých dílů – k horšímu samozřejmě. Použití emboss efektu na logo je to nejhorší, co je mohlo napadnout, možná tam ještě mohli přidat pořádný stín, aby to byl hnus na sto procent. A vlastně jinak tenhle úvod moc neměnili, maximálně sestříhávali a v poslední sérii dovedli k nedokonalosti.

Mimochodem, v záběru na celou horskou dráhu je zajímavý efekt s mořem, které tam pravděpodobně normálně nebylo.

Zkrátka si dobrovolně zničili seriál vyhozením Codyho.

Kutil Tim

Další starší seriál, který je na odpočinek jako dělaný. I tenhle seriál má nejoblíbenější postavu a také to není žádná z těch hlavních. Je to Wilson, soused za plotem. Toho tedy naštěstí neodstranili jako Codyho, ale ke konci už z něho místo moudrého podivína dělali spíše komického blázna.

Na posledních řadách je vidět, že se snažili neustále přicházet s něčím originálním, asi jako kdyby vymysleli novou přísadu do jogurtu – asfalt. A to dohromady moc nejde.

V posledních řadách odešla jedna postava ze seriálu, což není nikdy dobré, ale nevadilo by to tolik, jako kdyby se to zase nesnažili něčím nahradit. A to tím, že tam narvou chlápka se třemi parchanty (dcerami).

Krom toho bylo jasné, že seriál začal řídit někdo jiný, protože se z komedie občas stávala telenovela roztahaná i na dva díly (operace, smrt...). A vůbec bych se nedivil, kdyby seriál skutečně skončil z toho stejného důvodu, proč skončil pořad Kutil Tim v seriálu – postavy prostě nechtěli hrát v telenovele a v seriálu, kde se vaří z vody a opakují situace (výhra v hledišti na fotbale, po výměně míst).

Já jsem ovšem dostal jednu velkou ránu už v polovině seriálu, když změnili český dabing. Tohle prostě nejde – najednou dabovat úplně jinými herci. Bylo to strašné. A to nemluvím o nejmladším synovi (asi 7 let), kterého daboval tak tříletý dabér. Příšerné. Jak s tímhle mohl někdo vylézt na světlo? Vyměnili ho až po dvou sériích.

Opět to tedy šlo z kopce a to i se znělkou. Ať už s obsahem, čím pozdější řada, tím stupidnější obsah úvodního videa (Timův obličej ve slunečnici, který vyroste z květináče – to jako vážně?), tak i se zvukem – původní skvělá melodická kytarová hudba byla později zkažena tím, že se někdo rozhodl vylepšit její sólo.

Také jsem v posledních řadách párkrát zahlédl v záběru mikrofon. Zkrátka to už nikoho nezajímalo.

A jedna věc mne štvala ve všech řadách. Na konci běžely vždy nepodařené záběry, nebo závěrečná dodatková scéna. Vše bylo poctivě nadabované, ale protože už přes obraz jely titulky, někdo měl ten ohromující nápad začít rozvláčně předčítat účinkující v českém znění, kdo to kdy vyrobil a pro jakou televizi. Čili údaje, které byly prakticky vždy stejné a neexistuje na zeměkouli jediný člověk, kterého by zajímaly. Krom toho přehlušovaly dabing scény, takže člověk z toho, co se děje na scéně, měl prd.

Big Bang Theory

Vynikající seriál, viděl jsem pár prvních řad v originále. Je to takové nahlédnutí do chytrých hlav lidí plus jednoho divnějšího. Vytahují na světlo věci, které nikdo jiný v TV nevytahuje, protože by jim „nikdo nerozuměl“ a dneska se musí prezentovat jen šeď, aby to pochopil každý pablb.

Tenhle seriál mi pohřbily tři věci:

Vyhodili člověka, který se seriálem přišel a dohlížel nad ním. Jinak si to vysvětlit nedokážu. Po čase jsem si pustil další díly a nestačil jsem se divit, co z toho vzniklo. Kluci, kteří nedokázali sbalit holky, je najednou mají, ale jaké – jedna vědátorka, vypadající jak ošklivka Bety, oblékající se jako bezdomovec. Druhá s hláskem jako konipáskem. A proč? Aby to pochopil každý, mít za holku normálně vypadající a mluvící osobu by přece nebylo tak strašně vtipné jako tohle – hahaha, jé já už nemůžu, to je ale sranda.

Mohli by to vysílat v rádiu. Obraz vůbec není důležitý. Jde vždycky jen o to, že sedí okolo jídla (doma, v jídelně, restauraci...), rýpou se v něm ale nejí (aby mohli pohodlně opravovat špatné záběry) a diskutují.

Český dabing – to, čeho se v originále ze začátku vyvarovali (aby to nevypadalo jako dostaveníčko bandy retardů) napravil dementní, úchylný a přiteplený dabing. Ano, teď už tomu bude skutečně rozumět každý. Předtím jen dělali retardované věci (podle běžného diváka), teď ale už i vypadají a zní jako retardi. Blahopřeji, cíl splněn.

Jediné co tomuto seriálu zbylo, jsou dobré a originální vtipy.

Star Trek – The Original Series

Tento hodně starý, geniální a nepřekonaný seriál naštěstí nic nedokázalo zkazit, respektive tuto sérii. Držel si brilantní kvalitu od začátku do konce – paradoxně nejhorší díl byl pilot, protože tam to ještě vypadalo jinak.

Vždycky se musím usmát nad tím, jak někdo haní tenhle seriál, kvůli papundeklovému zpracování kulis. Ano, výprava byla hodně jednoduchá a špatná možná i na tu dobu. Jenže tu nahrazuje naprosto dokonale vše ostatní. Nápady, promyšlenost, zápletky a vždy divák čekal se zájmem na to, jak logicky nastalou situaci vyřeší, protože to nebylo předem jasné.

Tato série mne vždy lákala ke shlédnutí, právě kvůli odlišnému a jednoduchému vzhledu. Ostatní seriály vypadají všechny stejně. Navíc zde byly použity nadčasové vymoženosti, jako třeba vysílačka v podobě mobilního zavíracího telefonu.

Natěšen z této série jsem chtěl zkusit další. Hledal jsem na internetu doporučení na novější nejlepší sérii a měl by to být Star Trek Voyager. Pustil jsem si to a svůj protažený obličej jsem si potom ještě týden narovnával.

Za prvé – Voyager vypadá staře. Původní série je stará a vypadá levně, ale má svůj styl a nestárne protože to ani nejde. Kdežto u Voyageru je vidět, že se tam pokoušeli o nové triky a ty ukrutně zestárly. To by ale vůbec nevadilo. Že tam hrají úplně jiní herci by také nevadilo (i když na tu původní prostě nic dalšího nemá), když se nedá nic dělat a je to vlastně jiná posádka, ale to co se tam děje, to je příšernost. Naprostá stupidita bez nápadu pro choré mozky. A kyborg Dat s jeho nesmyslnými vtipy má jako zaujmout místo Spocka? A místo použití vysílačky si plácnou do loga na tričku a tak mezi s sebou mluví? Neměl to být večerníček pro nemluvňata? Strašné. Vhodné akorát k tomu, abyste si to pustili v obýváku jako kulisu, ale jen v tom případě, že se budete soustředit na něco jiného a nebudete to ani poslouchat.

Hvězdná Brána

Tenhle seriál jsem nikdy úmyslně nesledoval, jen občas jsem ho zastihl v televizi. Sice je to takový nekonečný seriál o tom samém pořád dokola, ale na rozdíl od Voyageru je to zahrané alespoň tak, že z toho není groteska a je to uvěřitelnější.

Jenže nedávno jsem opět zahlédl jeden díl. A byl to nějaký nový díl. Skoro všichni herci byli vyměněni a nepasovali tam. To si jako někdo myslí, že osobnosti jako MacGyver a černoch s razítkem na hlavě lze jen tak vyměnit za jiné a všechno půjde dál jakoby nic?

Takže i když tenhle seriál nesleduji, tak rozhodně vím, že ten nový sledovat ani nebudu. Nechci nějakou náhražku orazítkovaného černocha, to si radši udělejte úplně jiný seriál.

Akta X

Perfektní seriál, díky dokonalým hlavním hercům. Sice mne občas otravovaly díly, ve kterých šlo o ovládnutí světa ufony a všelijaké propletené konspirace, úplně by mi stačilo, kdyby v každém díle řešili nějakou záhadu, ale seriál pro mne skončil v osmé řadě, kdy Muldera vyměnili za T1000. Robert Patrick je sice skvělý herec, ale prostě vyměnit Muldera za kohokoli jiného zkrátka nejde. Dál to může být dobrý seriál a může být i lepší, ale už to nebudou ty Akta X, které jsem měl rád.

Závěrem

Zjistil jsem, že pokud ještě objevím nějaký dobrý seriál, musím být připraven na to, že ho na sto procent někdo časem zkazí. Ať už sami autoři „vylepšováním“ toho co funguje, vyhozením postav nebo aspoň ten český dabing.

A neplatí to jen pro seriály, ale i pro filmy o více dílech. To jsou vlastně také krátké seriály. Někdy se i zadaří tohle pravidlo porušit, ale to je spíš výjimka.

Často také filmy končí svatbou a to znamená, že hrdina v dalším díle filmu (se kterým se nepočítalo), bude mít na krku ženu a už to bude totálně jiný film, stejně jako v reálu život. A autory na konci takového filmu nenapadne nic lepšího, než že se jim narodí děti. Takže třetí díl bude nejen s ženou ale i s dětmi. Cesta do pekel. Chcete příklady?:

Shrek – první díl super, ostatní s ženou a miminy stojí za prd.

Smrtonosná Zbraň – první díl super, další díly už ztrácejí zajímavost, protože Mel Gibson si nabalí policistku a má s ní dítě.

Terminátor – druhý díl super, třetí díl komedie, další díly už ani nevím o čem byly.

Univerzální Voják – první díl super, další díly wtf?

Hvězdná Pěchota – první díl super, další díly omg.

Matrix – první díl super, další díly natahovaná kaše o ničem – bylo vidět že do prvního dílu dali vše, zjistili že vydělali miliony a na dalších dílech se už snažit nemusí.

Robocop – první díl super, další díly ždímají jen jeho slávu a ten nejnovější radši ani vidět nechci, to bude k pláči (už jsem ho viděl a už jsem brečel).

Rambo – první díl super, druhý díl přehnaný ale dobrý, třetí díl nuda, čtvrtý díl o ničem.

Hellboy - první díl super, v druhém si nabalí ženskou a přivede ji do jiného stavu a teď jsem slyšel, že se plánuje další díl...

Mortal Kombat - první díl super, ve druhém si usmysleli, že nejlepší nápad bude na začátku zabít hlavního hrdinu, takže blbost.

Řešení

Většina průšvihů plyne z toho, že autoři chtějí stále vylepšovat to co už vylepšit nejde a hlavně to vůbec není potřeba vylepšovat, stačí jen pokračovat v tom, jak to právě funguje. U Shreka by bylo tisíckrát lepší, kdyby mu žena hned na začátku utekla a on se s oslem vydal na nové dobrodružství. Místo toho si hraje na nějakou telenovelu.

Terminátor 2 byl dobrý, protože tam skutečně vylepšování smysl mělo. První díl byl omezený technickým zpracováním. Takže tady se vše posunulo dál. Ale co ve třetím dílu? Tam už nic posunout nejde (kromě filmových triků). Jak chcete vylepšit Terminátora z tekutého kovu? Nijak. Tak ho vyměníte za ženskou, uděláte pár trapných vtipů, pár stupidních triků a vyděláte jen na tom, že se to jmenuje Terminátor 3. A masa lidí na to půjde do kina, pokud je to nebude moc rušit při chroustání popcornu.

Žádné komentáře:

Okomentovat