26. 2. 2015

Prdlavky

Když jedeme na motorce, musí o tom každý vědět.
Dost času trávím v kanceláři v centru menšího města a hned před kanceláři je náměstí a kolem vede hlavní silnice. To znamená dvě věci: za prvé je tu neustále hluk od projíždějících aut a za druhé mne hrozně rozčilují prdlavky a gumáci. Rozčilují mne o to více, že na rozdíl od hluku z normálního provozu oni vyrábí hluk navíc a schválně.

Prdlavka

Prdlavka je motorkář, který sedí na nějaké silné motorce čoprovitého typu s vyrabovaným výfukem, aby ho všichni slyšeli. Když jsem doma (50 m od silnice) a projede taková prdlavka kolem, tak zkrátka neslyším ani to, co mi leze za zvuk z notebooku na maximální hlasitost. Zajímalo by mne, jestli takové vyrabované krámy normálně prodávají, nebo jestli si to prdlavky kuchají doma sami. Protože takový kravál nemůže být ani legální.

O to větší radost musí mít například nějaká matka, která si veze v kočárku spící dítě a kolem ní se prožene protržená prdlavka.

Ale to není to nejhorší. U kanceláře se napojuje jedna silnice na tu hlavní a občas po ní také přijede prdlavka. A než zastaví, tak si uprdne. Prostě dojede, zastaví aby dala přednost vozidlům na hlavní silnici a nakonec jen tak, pro srandu, přidá plyn a protočí motor na prázdno, což zazní jako když si mamut, po fazolovém nášupu, prdne a natrhne si půlky. Dělá to snad každý prdlavkář a vytáčí mne to k nepříčetnosti.

Zasněně a s obdivem se vždycky dívám za motorkou, která skoro není slyšet a v klidu si to drandí kolem (letos se mi to stalo jednou).

Stíhačka

Dalším typem je magor na motorce typu stíhačka. Rovná silnice je tady asi 100 metrů, ale takovýto magor dokáže vytočit motorku na „maximum“ jen pro to, aby to jen tak tak na konci ubrzdil a opakoval ten samý výkon zase o kus dál. Během jeho inteligentní akce opět není rozumět jedinému slovu v kanceláři.

Gumák

Pokud nepřijede prdlavka, která si potřebuje pořádně poprdět než zastaví, čas od času se objeví gumák. To je auto, jehož řidič má potřebu se rozjet za příšerného kvílení gum, aby ukázal, že to zvládne. Obrousí si pneu, naštve pár lidí (mne mezi nimi) a všichni jsou zase spokojeni.

Křovinořez

A vůbec to nekončí u motorových vozidel, ale na vesnici každý druhý seká křovinořezem. Nezáleží na tom, že i hloupou kosou by to bylo rychlejší, levnější a tišší, ale důležité je, aby takový člověk přidal plyn po každé, když křovinořezem jede ze strany na stranu a potom plyn zase ubral. Takže potom člověk poslouchá „hen, hen, hen, hen“ půl dne. Jediné co mne těší je to, že mu to takhle žere více paliva.

Motorová pila

To samé při řezání motorovou pilou. Lidi mají ve zvyku hrát si na start závodu motorových pil. Akorát nic takového neexistuje. Takže to nevypadá tak, že by někdo nastartoval motorovku, před přiložením na místo řezání přidal plyn a uřízl dřevo. To by bylo moc jednoduché, nudné a vypadalo by to asi takhle: „heeeeeeeeeeeen“. Místo toho je nutné zplodit něco takového: „hen, hen hen heeen, hen, heeeen, hehen, heeen, hen“ a potom teprve začít řezat. Význam? Nevím, napadá mne akorát větší spotřeba paliva, větší nebezpečí, že člověk řízne do čeho nemá (při každém „hen“ se protočí řetěz) a naštvání mne.

Traktor

A traktory to dorazí. Zapamatujte si, že když máte traktor a přijedete domů, je nutné ho nechat nastartovaný minimálně ještě 20 minut jen tak na místě a potom ho chcípnout prdlavkovitým způsobem, tj. přidat plyn a vypnout motor. Museli byste mít asi tak 100 let starý traktor, aby přidání plynu před chcípnutím mělo nějaký význam, ale pokud máte nový, tak budu mít alespoň ďábelskou radost, že si tím odděláte turbo. Dokonce jsem znal i borce, kteří tímto způsobem chcípali motor u Škody 120 a podobných. Bohužel, pokud nemáte ani moc starý a ani moc nový traktor, tak jediný efekt, který bude přidání plynu mít je to, že mne to bude rozčilovat.

Zlatý bagr

Jednou vedle nás bagroval díru nějaký bagr, takový normální, nic nového. A největší rámus, který dělal, bylo slabé skřípání, když jel. Něco mu někde vrzalo. Ale motor nebyl absolutně slyšet a při bagrování by dělaly větší rámus padající kameny na hlínu, než motor bagru. A rozhodně mu řidič nepřidával plyn před vypnutím motoru.

Takže ono to jde, stačí při výrobě stroje myslet a vynalézt třeba takovou věc, jako je tlumič výfuku (ne, opravdu metrová trubka vedoucí nahoru z motoru nestačí – mimochodem, výrobci křovinořezů a sekaček na to taky ještě nepřišli) a nedělat blbosti jen proto, že to člověk někde viděl a neví vlastně na co to je (přidání plynu před vypnutím motoru) a nebo nedělat zkrátka kravál.

Žádné komentáře:

Okomentovat