9. 11. 2016

Školství bych zboural

Ale částečně, ty budovy by mohly zůstat stát.

Když se zeptáte nějakého "osvíceného" člověka, jak by změnil školství k lepšímu, tak nejspíš uslyšíte věci jako že by zrušil známky, zrušil lavice a v hodině by si učitel s dětmi sedl do kruhu na podlahu na polštáře a vedl s nimi rozhovory o nesmrtelnosti chrousta, místo toho aby je naučil řešit rovnice.

Já s tím nesouhlasím, ale je to alespoň pokus o nějaký pokrok.

Na to, aby mne bavilo se učit, se nepotřebuji válet po zemi. Stejně tak nepotřebuji nemít žádné známky, když chci být v něčem dobrý, chci se s ostatními porovnat a k tomu známky poslouží dobře.

Kde je tedy problém?

Myslím, že problém je v celém konceptu dnešního školství. Je zastaralé a neinovované. Ti, kteří neumí a neví, říkají učitelům co a jak mají dělat a ještě jim za to ani adekvátně nezaplatí, byť vzdělání a zdravotnictví jsou dvě nejdůležitější věci ve společnosti.

Školy fungují jako vězení, kam musíte dítě poslat. A dítěti se tam třeba nelíbí, zlobí, nechce tam být a nebo zkrátka je nevychované. Jelikož se ale jedná o vězení, tak jsou tam všichni drženi násilím a cpou se jim do hlav informace bez jakéhokoliv kontextu jen proto, aby je potom jako básničku zopakovali a když se jim to podaří, mohou si oddychnout, vše zapomenout a být spokojeni.

Co je na tom špatně? Všechno.

Samozřejmě, že se najdou lidé, kteří si tímhle úspěšně prošli a budou tvrdit, že učit se věci nesmyslně nazpaměť je vyškolilo tak, že teď si pamatují lístek na nákup a nemusí si to nikam psát a proto je stávající řešení správné. Já si myslím, že tohle je sakra málo, protože vzdělání by mělo mít jiný cíl, než se tou nejhorší formou naučit pamatovat nesmysly, kterým člověk ani nerozumí.

Řešení


Lavice, tabule - to je přece v pořádku. Ale žádné vězení. Do školy by se mělo chodit dobrovolně. Sami rodiče by se měli o výuku zajímat a dítěti naplánovat nebo doporučit předměty, na které má chodit. Pokud by dítě do školy neposlali, neměli by za něho přídavky a úlevy od státu. A čím vzdělanější dítě by bylo, tím více výhod by, jako rodina, od státu získali.

Teď, když dítě něco ve škole vyvede, je potrestáno, dostane poznámku nebo je po škole. Takže za trest se déle učí. Vidíte ten nesmysl? Že učení je trest? A proč by měli učitelé vychovávat cizí děti? Když zlobí a ruší ostatní, neumí se chovat, proč by to měl trpět učitel a dítě vychovávat? Správně by měl být největším trestem to, že ho pošle domů.

V televizi jsem zahlédl upoutávku na nějaký pořad o vaření s dětmi a dítěte se tam ptali, čím chce být až bude velké. Dítě nadšeně řeklo: "kuchařem!". Jen jsem si představil, jak to pravděpodobně dopadne - půjde se učit kuchařem, bude tam mít hodiny jako například tělocvik a dějepis, bude se učit nazpaměť nesmysly a dvacet let staré postupy a na praxi bude loupat cibuli, brambory, mýt nádobí a vytírat podlahu. Skončí to tak, že už nikdy nebude chtít kuchařinu ani vidět.

Každý je přece od přírody zvědavý, chce vědět jak věci fungují a proč. Období "proč" každý rodič určitě dobře zná, kdy dítě se na vše ptá "proč". A když takovému stvoření vysvětlíte jak a proč, ukážete mu, že ve škole mu toho odhalí mnohem více, co ani rodič neví, bude se do školy těšit. Bude chtít, aby hodina trvala tři hodiny, bude se o daný předmět naplno zajímat a nakonec bude dělat nadšeně práci, která ho odmala zajímala, možná v tom bude i podnikat a možná vymyslí pár nových zlepšováků, protože mu ve škole řeknou, že i když se mu ta polívka srazila, tak že se to stalo z nějakého důvodu, z toho se musí poučit a příště se tomu vyhnout. A ne "za 5 a sednout".

Vždyť svět je ve všech směrech tak zajímavý a i ta matematika, čeština, chemie, fyzika a i mnou nenáviděný dějepis (ze kterého jsem se naučil nejvíce z příběhů o Hurvínkovi a Dívčí válce) jsou neskutečně, ale neskutečně zajímavé oblasti vědění. Jen se k tomu všemu musí odpovědět PROČ a JAK.

Když učitel řekne, že se dnes naučíme trojčlenku a neřekne proč a jak se to dá využít, nemůže to nikoho bavit. Stejně tak vypočítání čehokoliv jiného, zlomky, cosinus, rovnice. Nikoho nemůže bavit řešit a počítat tyhle věci, když neví proč, nebo když nezná princip a jen tupě počítá a i když to nakonec vypočítá správně, tak vlastně neví proč to dělal - jo aha, aby dostal známku a vylezl ze školy - to ale přece nemá být cílem školy. Cílem školy by mělo být vzdělat lidi, rozvíjet je, ukázat jak věci fungují, ne je nechat prolézt.

Spousta lidí říká, že nenávidí fyziku a chemii. Ale vždyť to je všude kolem nás. Proč je duha duhová a kdy je možné ji vidět? Proč varná konvice při ohřívání vody nejdříve šumí, potom utichne a nakonec klokotá? Proč je nebe modré a proč oblaka bílá? Spousta lidí se nad tím nikdy nepozastaví, ale kdyby jim někdo někdy řekl, že se to děje PROTOŽE ... najednou by zjistili, že je to vlastně může zajímat. A že tyhle jevy navazují na další, ještě zajímavější. Učení se z paměti názvů prvků a sloučenin a vzorečky na výpočet obsahu válce nikoho nezajímají. Ani vědce. Je důležité vědět, jak ty vzorečky najít, když potřebuji ten výpočet udělat. Ale i ten vědec se s radostí nerochní v tom, že si ten vzoreček pamatuje, ale používá ho aby něco jiného řešil. A když ho zapomene, tak co se stane? Odejde do důchodu? Ne. Prostě si ten vzoreček znovu najde v knížce, nebo na internetu.

Za to, že dětem nikdo ve škole neotevře oči, nepovzbudí jejich zvědavost, nemůžu úplně vinit učitele. Spíš se divím, že se vůbec ještě někdo v tom bordelu snaží něco učit. A co tedy má normální člověk dělat, když nechce posílat dítě do vězení, aby si tam odsloužilo 9 let povinných prací, ale chce aby se rozvíjelo a posouvalo dál? Myslím, že jsou jen dvě možnosti - první - poslat ho do soukromé školy a tu platit, například SCIO školy vypadají dobře, sice se tam sedí na zemi, ale co se dá dělat. A nebo se sami, jako rodiče starat, učit a ukázat svému dítěti ten zajímavý svět kolem nás.

Stávající školství se nikdy nezmění tak rychle, aby to mělo nějaký efekt, leda že by se stal zázrak. Co byste ale chtěli, když jakmile někdo navrhne to, že by děti mohli do školy nosit jen tablet, nebo ani ten ne a netahat s sebou plnou tašku zastaralých neinteraktivních knih, ihned spousta rodičů začne křičet nesmyslné důvody, proč to nedělat. Pokud jste jeden z těch rodičů, tak se spíš zeptejte, proč neustále drží v ruce mobil a koukají do něj. Řeknu vám to - protože je to baví a zajímá. A když uděláte školu takovou, aby je bavila a zajímala, je vyhráno.

Cože? Slyšel jsem, že to nejde? Vysvětlete mi, jaktože přesto existují třídy, do kterých chodí lidé dobrovolně, nedělají žádný nepořádek a během výkladu ani nepípnou. A nejsou tam protože by tam museli chodit. Ani nad nimi nikdo nestojí s rákoskou. Co třeba přednášky na vysokých školách například od Petra Kulhánka?

Na závěr si ještě půjčím názor od fyzika Waltera Lewina (doporučuji jeho perfektní přednášky na Youtube). Na konci jeho poslední osmisté přednášky, než odešel do důchodu, se ho jedna posluchačka ptala, co by doporučil začínajícímu studentovi fyziky. A on na to řekl "Musí to milovat a pokud to nemiluje, tak ať se do toho nepouští. A pokud to nenávidí, tak měl velmi špatného učitele.".

Žádné komentáře:

Okomentovat