25. 2. 2015

Chci pořádné RPG!

Myslím tím počítačovou hru, ne zbraň.
A také tím „pořádné“ myslím trochu jinou věc, než se obecně traduje. Obecně, podle všech, je totiž pořádné rpg takové, ve kterém je perfektní a propracovaný příběh, spousta směrů, kterými se vydat, různé frakce a klany, ke kterým se přidat, možnost svůj hnůj kydat a pole vorat. To jsem trochu ujel s rýmováním... Kde jsem to skončil, jo: a co nejméně grindění, mnoho skillů, talentů, propracovaný crafting atd.

A já říkám: jděte s tím sakra už do háje. 


Je to všude, každá firma dělající rpg, má na čele vytesaná tyto pravidla. Potom vznikne Fallout, Skyrim, Two Worlds, Witcher a hromada dalších. A je to fajn, když je taková hra dobrá, nabídne pěkný, nový, rozlehlý svět.

ALE: co když už jsem z toho utahaný a chci něco jiného? Tak mám smůlu. Teď jsem si pustil starou hru Risen. Začalo to parádně, ztroskotal jsem na ostrově a neměl nic. Musel jsem najít materiál, zbraně, zlepšovat se, zabíjet zvířata atd. Potom jsem ale narazil na obsazená města a už to začalo. Spousty questů, různé frakce, rozhodování se, pro koho budu pracovat, řešení problémů ostatních lidí. Po pár hodinách najednou koukám a zjišťuji, že už tři hodiny jenom běhám po městě a kecám s NPC. Prakticky vlastně nehraji, jen čtu/poslouchám to, co mi postavy vypráví, takže se sám sebe ptám „proč je to hra a ne knížka?“. A texty čtu rychle, snažím se vše přečíst rychleji, než to udělá dabing, abych to mohl přeskočit a brzy už zase bojoval s monstry a vylepšoval vybavení. A přitom abych nepřišel o nějakou důležitou informaci.

Na tyto hry lze použít speciální kompletovací taktiku. Když vejdete do nové lokace/města, musíte obejít všechny NPC, pokecat s nimi, nabrat si všechny questy a chodit pořád dokola dokud se všechny questy nevyřeší, případně nezbydou jen ty, které je nutné dokončit zabíjením zvířat nebo pro které je nutné odskočit někam dál - tam ale musíte jít až naposledy, protože tam na vás samozřejmě čeká to samé a už byste se k rozpracovaným questům nevrátili.

Obejít a obkecat všechny musíte také v případě, že nevíte co dělat dál. To je zábava? Stejně tak je v takových hrách nacpána tuna vedlejších questů, které jsou prakticky k ničemu, nic vám nedají, ani zábavu, ani zajímavé věci, ale hlavně že vypadají uvěřitelně. Jsou tam jen proto, aby natahovali dobu hraní.

Já nechci trávit hodiny ve městech posloucháním kydů stovek NPC. Chci bojovat, zlepšovat se, vyrábět věci, prodávat, krást, sbírat, vařit, objevovat, pěstovat, získávat zkušenosti atd. Místo toho mi hry nabízí jedno seknutí a potom tuny keců. Ta hra má vše, co potřebuje, ale je pohřbená hromadou textu. Proč ty hry mají crafting, vaření atd. když prakticky vždycky je to tam zbytečné? Vyrobení věcí je pracné, než na ně člověk nasbírá materiál/ingredience/skilly, tak je daleko jednodušší si lepší věc koupit, nemluvě o tom, že snad neznám hru, ve které by výsledná vyrobená věc byla lepší, než to co mi po cestě vypadne z krysy nebo co koupím v nějakém obchodě.

Také nechci přijít k nové NPC a ptát se jí na ty samé otázky jako všech ostatních a to „Jak se jmenuješ?“ (i když to má napsané nad hlavou a po pěti vteřinách to stejně zapomenu), „Co mi řekneš o tomhle městě?“ (řekne mi to samé, jako všichni ostatní, jen jinými slovy), „Co si myslíš o stávající situaci?“ a na spousty dalších podobných otázek.

Jsem snad nějaký vyšetřovatel, abych si pamatoval všechny odpovědi a z toho si poskládal kompletní výpověď? Nejsem. Chci hrát.

A tenhle způsob hraní mají všechny výše zmiňované hry. Neříkám, že je to špatně, ale měly by také existovat jiné hry. S jiným způsobem hraní.

Nejhorší quest

Určitě znáte nejhorší quest ze všech, který často označuje hru jako naprostý propadák (nebo je za něj alespoň považována). Je to quest ve stylu „zabij 5 krys“.

A víte co? Já chci hru se samými takovými questy. Chci stupidní questy popsané jednou větou. Chci vidět nad hlavou NPC vykřičníky a otazníky, pokud nabízí quest, nebo očekává jeho odevzdání.

Stejně takovéto questy jsou i u těch super velkých RPG. Jen vám tam neřeknou „zabij 5 krys“, ale místo toho vás pošlou desetkrát mezi třemi NPC, nakecají deset A4 ultrainteligentího promakaného textu a výsledek je, že musíte přinést 5 medvědích kůží. Fakt geniální...

Zábavnost pro mne nespočívá v tom, že dostanu hru v podobě knížky s grafikou navíc. Zábavnost pro mne znamená to, že zabíjení pěti krys bude - zábavné. Ne že k jejich zabití dostanu ultimátní nezpochybnitelný důvod.

A nemusí jít jen o questy, ale třeba konkrétně v tom Risenu, když se chci naučit skill na kuchání zvířat, který mi z nich umožní získat více surovin, tak si najdu člověka, který mne to naučí a když na to mám vědomostní body, tak mi řekne něco ve smyslu: „Abys vykuchal zvíře, musíš se ujistit, že je skutečně mrtvé, vezmeš velmi ostrý nůž a začneš od hlavy. Rozřízneš ho, stáhneš a přitom musíš dát pozor na to, abys řez vedl čistě a rovně.“ Bohužel mám asi malou představivost, protože originální text byl asi tak třikrát delší, než tento a já už na ukázku nic víc teď vymyslet nedokážu. Ale jde o to, že tenhle text je naprosto a totálně zbytečný. Ve hře totiž přijdete ke zvířeti a kliknete na něj kurzorem. To je vše. Tak co je to za zbytečné kecy? Proč mám číst tuhle zbytečnou vatu? Proč tam není jen volba „Naučit kuchání zvířat“ a po kliknutí na to se neobjeví jen „Naučil ses kuchání zvířat“?

Chci jednoduchost, srozumitelnost a hratelnost. Je to tak moc?

Takové hry existují

Ano, hry podle mých požadavků existují a jsou převážně free to play. To ale znamená, že jsou drahé a těžké, pokud člověk chce využívat hru naplno a nebo je hraje jen tak nějak napůl. Příběh u nich většinou nestojí za nic, i když se tváří důležitě (viz Vindictus), takže u questů stačí většinou jen odklikat všechny kecy a přijmout quest. Pro jeho splnění stačí vědět, že mám přinést deset chlupů z bobřího zadku.

Bohužel, do těchto her se vkrádá jedna vlastnost, u které já často končím a to jsou párty a raidy. Abyste postoupili dál, musíte si najít partu lidí, protože bez toho vás to dál nepustí, nebo je to tak těžké, že nemáte šanci přežít. Takže musíte někde čekat a hledat hráče – a když je najdete, tak vám pravděpodobně seberou všechny věci, které vypadnou z nepřátel a to i ty (pro ně) bezcenné. V mnoha hrách ani hráči se zbraněmi na dálku nemají šanci nic sebrat, protože to vypadne k nohám tanka, který to hned vysaje.

A když už tam najdete dobrého člověka, se kterým se vám v partě dobře hraje, tak stejně nikdy nebudete dělat stejné questy, jeden z vás je bude muset opakovat pro toho druhého a potom stejně jeden z vás získá vyšší level a zase se rozdělíte.

Další věc, která tyto hry pohřbívá, je grindění. Když nechcete platit, tak musíte grindit. To taky zrovna dvakrát zábava není a někdy jen to až nesmyslné – hodiny a hodiny jen běhat dokola a kuchat znovu a znovu se objevující nepřátele.

Podobná situace je na mobilech. Tam si dovolím mluvit i za více lidí. Koho zajímají nějaké 3D RPG hry se super grafikou? Vždyť se to stejně nedá ovládat, je to pomalé a žere to baterii. Chci něco, co se bude ovládat jedním prstem, během toho co obědvám. Žádné 3D, žádné vodění postavy po mapě. Klid, pohoda, hratelnost, jednoduchost, málo textu. Ale asi je to moc velký požadavek.

A tak stále doufám, že takové hry někdo vytvoří a úmyslně je udělá takhle jednoduché. Doufám, že se toho nebudu muset chopit já.

Žádné komentáře:

Okomentovat